Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
Toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico's bij Cure zijn: | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
998 | 34.342 | 998 | 24.120 | ||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
Toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost heeft een belangrijke rol in het adviseren van de gemeente op het gebied van de omgevingswet. De GGD Brabant Zuidoost heeft een belangrijke taak in de ondersteuning en advisering in het kader van het integraal gezondheidsbeleid, wat zich richt op gezondheidsbevordering conform de uitgangspunten van positieve gezondheid en preventie van ziekte. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | GGD BZO heeft in haar meerjaren beleidsplan opgenomen de komende jaren in te zetten op de volgend onderwerpen: GGD BZO krijgt een rol in de omgevingsvisies, -plannen en -vergunningen. De financiële gevolgen zijn nog niet opgenomen in de ontwerpbegroting 2024 van de GGD. GGD BZO heeft een rol in de uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) waarvoor een brede SPUK is ontvangen. In de regeling is onder andere de opdracht voor de versterking van de kennisfunctie van de GGD opgenomen. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
412 | 29.778 | 5.466 | 9.757 | ||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
Toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Binnen de Metropoolregio Eindhoven (MRE) wordt op basis van het samenwerkingsakkoord 2023-2026 en het werkprogramma 2023-2024 samengewerkt op de thema’s economie, mobiliteit, energietransitie, wonen en ruimte en transitie landelijk gebied. Om de uitvoeringskracht te vergroten wordt de MRE organisatie in 2024 uitgebreid. Dit is financieel mogelijk door een herschikking van de inwonerbijdrage. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, Lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
469 | 20.546 | 14.294 | 3.532 | ||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
Toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de ODZOB een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB bestaat uit wettelijk verplichte basistaken en plustaken (voorheen: verzoektaken). En tevens uit door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. In 2024 wordt de GR ODZOB (gedeeltelijk) herzien. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn:
| ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
0 | 6.637 | 1.012 | 2.039 | ||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
Toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Voor de belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico's verwijzen wij naar de Begroting VRBZO 2024. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
474 | 37.894 | 2.251 | 17.800 | ||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
Toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. Conform Strategisch plan 2022-2026 zijn in 2024 afspraken gemaakt over het aantal mensen dat aan werk geholpen wordt bij/via Ergon, de re-integratietaakstellingen en overige kpi's. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de Wsw vanwege een lagere rijkssubsidie per Wsw-werkplek (de zogenaamde efficiëncykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume Wsw-werknemers. Ook zijn er risico's op het gebied van onder meer cyberrisk en cao's voor werknemers die in het kader van de Wsw en LKS/beschut werken werkzaam zijn. | ||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
761 | 10.683 | 12.530 | 51.500 | ||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. De leverage ratio van de bank is per jaareinde 2022 gestegen naar 13,0%. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings geeft de BNG bank AAA rating. De ratings van Moody's, Standard & Poor’s en Fitch Ratings zijn triple A. Hiermee behoort BNG bank tot de veiligste banken ter wereld. De hogere rentepercentages in de geld- en kapitaalmarkt zullen positief bij dragen aan het renteresultaat en de netto winstverwachting in 2024. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
300.000 | 107.471.000 | 4.615.000 | 0 | ||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Brainport Development draagt bij aan de duurzame economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid op alle niveaus. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). De laatste Rijksmiddelen zijn inmiddels ontvangen en doorgezet naar het Regiofonds. De gemeente heeft de subsidie in september 2022 vastgesteld op € 130.000.000. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
20 | 4.276 | 3.324 | 7 | ||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Belangrijkste ontwikkeling van Breedband Regio Eindhoven B.V. (BRE) is – naast het verzorgen van hoogwaardige breedbandige connectiviteit voor het lokale Brainport ecosysteem – de participatie in de BrabantRing: een samenwerking tussen de provincie en de steden Eindhoven, Helmond, Breda en Den Bosch (51% van de aandelen) en BRE (49% van de aandelen) om vergelijkbare dienstverlening Brabantbreed te realiseren. Daarmee wordt de kennis en ervaring van BRE om maatschappelijke connectiviteitsoplossingen te bieden opgeschaald naar het niveau van Brabant. Met het vergroten van de ‘markt’ wordt ook positief bijgedragen aan de robuustheid van de BRE-organisatie. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 5 leden | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
339 | 2.809 | 4.612 | 1.279 | ||||
Eindhoven Airport N.V. | 2.1 | ||||||
Toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Royal Schiphol Group voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op de militaire vliegbasis Eindhoven. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. In 2023 is er voor het eerst (na de corona-crisis) dividend uitgekeerd (over boekjaar 2022) volgens het nieuwe dividendbeleid en dit verwachten we ook in 2024 over boekjaar 2023. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 4 leden | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
18.764 | 17.650 | 120.089 | 556 | ||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Omdat de netten van Enexis op steeds meer plekken hun maximale capaciteit naderen, blijft Enexis investeren in het uitbreiden van de capaciteit van haar netwerk en bouwt jaarlijks minimaal 1 gigawatt netcapaciteit (uitbreiding van 10%) bij om de structurele toename van vraag en aanbod van energie mogelijk te maken, zoals duurzame opwek, elektrificatie en elektrisch vervoer. Aanvullend zijn de komende jaren samenwerking en innovatieve oplossingen noodzakelijk voor een zo efficiënt mogelijk gebruik van het bestaande net. Om de transportcapaciteit voor verbruik en teruglevering op het elektriciteitsnet beter te verdelen is congestiemanagement ontwikkeld. Daarnaast wordt gewerkt aan de inzet van tijdgebonden contracten met klanten, waarmee het mogelijk wordt om de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet ook buiten de piekmomenten optimaal te benutten. Alles is erop gericht dat de energievoorziening veilig en betrouwbaar blijft, dat klanten tijdig aangesloten worden en het energiesysteem van de toekomst gerealiseerd wordt. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Groningen | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
1.300 | 4.907 | 5.441 | 11 | ||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
0 | 73 | 18 | |||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De ontwikkelstrategie voor Flight Forum is afgestemd op de visie die in 2021 voor het hele luchthavengebied is vastgesteld. Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren waartoe bedrijven zich aangetrokken voelen om zich nieuw te vestigen c.q. om er gehuisvest te blijven. In 2022 zijn de voorbereidingen getroffen om de komende jaren een tweetal majeure projecten te kunnen realiseren. Enerzijds gaat het daarbij om een short stay-voorziening op het kantorencluster, bestaande uit enkele honderden eenheden. Anderzijds een parkeergarage tegenover het kantorencluster die hier moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk, en het daarnaast mogelijk maakt om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen zodat ruimte vrij komt voor een verdere vergroening van Flight Forum. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA (Flight Forum BV is beherend vennoot) | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
500 | 4.772 | 22.273 | 4.669 | ||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | Artistieke en commerciële exploitatie met een divers en toegankelijk muziekaanbod voor alle Eindhovenaren. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Op 30 november 2021 is het ontwikkelplan ‘Verbinden en Verbreden’ door de gemeenteraad van Eindhoven goedgekeurd. Mede op basis van dit plan zijn er middelen uit de Regio Deal beschikbaar gekomen. 2021 en 2022 waren lastige jaren vanwege de corona-crisis. Toch liet 2022 een positief exploitatieresultaat zien. Mede dankzij het eenmalig kwijtschelden van de huur door de gemeente als uitvloeisel van de MoU uit 2019. Een sluitende exploitatie is de zakelijke opmaat voor een verdere groei van de activiteiten die met het ontwikkelplan in gang zijn gezet, maar ook voor een verdergaande professionalisering en een groter en meer divers publieksbereik. Verwacht wordt dat in 2023 en 2024 de (financiële) weg omhoog verder wordt ingezet. Onzekere factoren daarbij zijn de energiekosten en de mate van het terugbetalen van corona-steun uit 2022. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
1.359 | 7.352 | -1.256 | 0 | ||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. i.o. | 8.1 | ||||||
Toelichting | Fellenoord B.V. wordt samen met de provincie Noord-Brabant in Q1 2024 opgericht en heeft als doel het tot ontwikkeling brengen van het plangebied Fellenoord op basis van de vastgestelde ontwikkelvisie, het businessplan en het grondexploitatieplan. Het gebied wordt daarmee ontwikkeld tot een samenhangend, betaalbaar en aantrekkelijk woon-, werk- en verblijfsgebied met voorzieningen voor iedereen. Hierbij zijn realisatie van klimaatdoelen, brede welvaart ontwikkeling en het versterken van de economische draagkracht van Eindhoven en de Brainport regio belangrijke criteria. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Doordat Fellenoord B.V. in Q1 2024 wordt opgericht staat 2024 vooral in het teken van het werven van de juiste mensen binnen de B.V zodat kan worden begonnen met het overnemen van de activiteiten die reeds door de gemeente in samenwerking met de provincie in gang zijn gezet. Het gaat hierbij onder andere om het maken van afspraken met ‘frontrunners’ in het gebied, het verder uitwerken van clusterpaspoorten en het rapporteren op voortgang realisatie business case. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 3 leden | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
nnb | nnb | nnb | 10 | ||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identiteit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
344 | 6.479 | 3.154 | 1.000 | ||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | Artistieke en commerciële exploitatie met een divers en toegankelijk theateraanbod voor alle Eindhovenaren. | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Parktheater heeft een vierjarige subsidie (2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
-1.641 | 5.278.992 | 4.048.086 | 45 | ||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). | ||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice een aangepaste strategie ontwikkeld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. De start van bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus in 2021 vloeit onder andere voort uit deze nieuwe strategie. Dit centrum is bedoeld om een nieuwe doelgroep te ondersteunen door het aanbieden van huisvesting die goedkoper is dan de vier reeds bestaande Twice-centra. Vanwege het succes van deze formule is Alpha al in het eerste jaar uitgebreid door een extra verdieping in gebruik te nemen. | ||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + recht tot benoemen, schorsen en ontslag | ||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | ||||
2022 | 31-12-2022 | 31-12-2022 | 2024 | ||||
97 | 11.470 | 7.191 | 113 | ||||
. |
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
. | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | ||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Eindhoven Airport N.V. | 2.1 | ||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. i.o. | 8.1 | ||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
. |