Programma's

2b Onderwijs

Thema: Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3)

Wat gaan we daar voor doen

1.1 Bestrijden van onderwijsachterstanden

Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) voorkomen we onderwijsachterstanden en bevorderen we de ontwikkeling van Eindhovense kinderen in de leeftijd van 0-13.

2.1 Tegengaan voortijdig schoolverlaten

Met gemeenten en onderwijsinstellingen in de regio Zuidoost-Brabant versterken we de sluitende aanpak om VSV te voorkomen en zetten in op de uitvoering van het regionaal programma ‘Naar de juiste plek; jongeren begeleiden naar opleiding of werk.

3.1 Versterken basisvaardigheden volwassenen

We voeren het Regionaal Educatief Plan (REP) voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant uit en werken conform het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 aan de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen

In 2024 richten we ons vooral op:

Uitvoeren van wettelijke taken:: bestrijding van onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC), WEB en leerlingenvervoer.

Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 opstellen en uitvoeren: samen met de lokale partners een nieuwe LEA opstellen en uitvoeren. Onderzoeken daarbij de mogelijkheden voor structurele inbedding pilots LEA/NPO. De voortgang via een monitor volgen en daar jaarlijks over rapporteren.

Uitvoering geven aan Spilbegroting 2023-2026: samen met de SPIL-partners de activiteiten uitvoeren zoals in de begroting is opgenomen en de resultaten van deze inzet monitoren middels een SPILmonitor voor de zomer.

Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden:: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering geven aan het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 met de ambitie om jaarlijks meer laaggeletterde inwoners te bereiken.

Aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio voeren we het regionaal programma naar de juiste plek 2020-2024 en het RMC-kader 2021-2024 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uit.

Continueren en intensiveren lokale en regionale samenwerking onderwijs: intensiveren van de multihelix samenwerking ten aanzien van internationalisering van het onderwijs.

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Lasten

29.535

23.186

31.826

29.844

29.896

29.896

Baten

-14.318

-6.321

-14.353

-12.652

-12.652

-12.652

Mutatie reserves

-209

-639

-51

-29

-79

-79

Saldo

15.008

16.226

17.422

17.163

17.165

17.165

Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Voorschoolse educatie SPIL:

10.758

-8.529

-51

*

Wet Educatie Beroepsonderwijs: rijksmiddelen

2.331

-2.331

0

Wet Educatie Beroepsonderwijs: gemeentelijke middelen

108

0

0

Laaggeletterdheid 2020-2024: regio decentralisatie middelen

224

0

0

Regionaal Meld- en Coördinatiepunt: regio rijksmiddelen

1.541

-1.541

0

Aanpak jeugdwerkloosheid: regio rijksmiddelen

75

-75

0

Trajectbegeleiding (regio):

123

-65

0

Centrale Leerlingen Registratie (regio):

274

-187

0

Naar de juiste plek: regio rijksmiddelen, specifieke uitkering in 2022

795

-795

0

RMC lokaal:

207

0

0

Bibliotheek op Spil:

1.154

0

0

Stadsdeelbibliotheekfuncties:

1.097

0

0

Bestuursakkoord - Rijke schooldag: structurele middelen

400

0

0

LEA, waarvan KN24: € 0,4 miljoen

689

0

0

*

Aanpak Jeugd en Corona:

898

-826

0

*

Leerlingenvervoer:

2.924

-3

0

Subsidie Versterken Sociale Basis (Taal en leren):

5.265

0

0

Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten

2.963

-1

0

*

Totaal

31.826

-14.353

-51

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2023 23:13:56 met de export van 09/28/2023 23:02:23