Thema: Onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3)
Taakveld uitleg |
---|
Wat willen we bereiken | |
---|---|
1 Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |
Kinderen krijgen de mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. De sociale basis is versterkt en kansengelijkheid bevorderd. Onderwijsachterstanden worden voorkomen en bestreden. | |
2 Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |
We willen verzuim en voortijdig schoolverlaten voorkomen en jongeren laten begeleiden naar het behalen van een startkwalificatie of naar duurzame arbeid. | |
3 Volwassenen beheersen basisvaardigheden | |
We versterken de basisvaardigheden van volwassenen om de zelfredzaamheid, de maatschappelijke participatie en de doorstroom naar werk of kans op het behoud van werk te vergroten. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen (1) | 63% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | ||
% leerlingen met startkwalificatie (2) | 83% | 86% | 83% | 83% | ntb | ntb | ||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (2) | 3.05% | 2,1% | 2,6% | 2,6% | ntb | ntb | ||
% deelnemers volwasseneducatie dat taalvaardiger is geworden (3) | 82% | 73% | ntb | ntb | ntb | ntb |
Wat gaan we daar voor doen |
---|
1.1 Bestrijden van onderwijsachterstanden |
Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) voorkomen we onderwijsachterstanden en bevorderen we de ontwikkeling van Eindhovense kinderen in de leeftijd van 0-13. |
2.1 Tegengaan voortijdig schoolverlaten |
Met gemeenten en onderwijsinstellingen in de regio Zuidoost-Brabant versterken we de sluitende aanpak om VSV te voorkomen en zetten in op de uitvoering van het regionaal programma ‘Naar de juiste plek; jongeren begeleiden naar opleiding of werk. |
3.1 Versterken basisvaardigheden volwassenen |
We voeren het Regionaal Educatief Plan (REP) voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant uit en werken conform het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 aan de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie (1.1) | 91% | 93% | 93% | 93% | 93% | 93% | ||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie (1.1) | 69% | 74% | 74% | 74% | 74% | 74% | ||
Aantal laaggeletterde cursisten (1.1) | 3.846 | 3.490 | ntb | ntb | ntb | ntb | ||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later (2.1) | 67% | 70% | 67% | 67% | ntb | ntb | ||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later (2.1) | 16% | 15% | 16% | 16% | ntb | ntb | ||
% VSV-ers uitgestroomd naar onderwijs jaar later (2.1) | 18% | 25% | 26% | 26% | ntb | ntb | ||
% VSV-ers uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later (2.1) | 38% | 39% | 44% | 44% | ntb | ntb |
In 2024 richten we ons vooral op: | |
• | Uitvoeren van wettelijke taken:: bestrijding van onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC), WEB en leerlingenvervoer. |
---|---|
• | Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 opstellen en uitvoeren: samen met de lokale partners een nieuwe LEA opstellen en uitvoeren. Onderzoeken daarbij de mogelijkheden voor structurele inbedding pilots LEA/NPO. De voortgang via een monitor volgen en daar jaarlijks over rapporteren. |
• | Uitvoering geven aan Spilbegroting 2023-2026: samen met de SPIL-partners de activiteiten uitvoeren zoals in de begroting is opgenomen en de resultaten van deze inzet monitoren middels een SPILmonitor voor de zomer. |
• | Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden:: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering geven aan het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 met de ambitie om jaarlijks meer laaggeletterde inwoners te bereiken. |
• | Aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio voeren we het regionaal programma naar de juiste plek 2020-2024 en het RMC-kader 2021-2024 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uit. |
• | Continueren en intensiveren lokale en regionale samenwerking onderwijs: intensiveren van de multihelix samenwerking ten aanzien van internationalisering van het onderwijs. |
Wat mag het kosten | ||||||
x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 29.535 | 23.186 | 31.826 | 29.844 | 29.896 | 29.896 |
Baten | -14.318 | -6.321 | -14.353 | -12.652 | -12.652 | -12.652 |
Mutatie reserves | -209 | -639 | -51 | -29 | -79 | -79 |
Saldo | 15.008 | 16.226 | 17.422 | 17.163 | 17.165 | 17.165 |
Begroting 2024 per categorie |
Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
---|---|---|---|---|
Voorschoolse educatie SPIL: | 10.758 | -8.529 | -51 | * |
Wet Educatie Beroepsonderwijs: rijksmiddelen | 2.331 | -2.331 | 0 | |
Wet Educatie Beroepsonderwijs: gemeentelijke middelen | 108 | 0 | 0 | |
Laaggeletterdheid 2020-2024: regio decentralisatie middelen | 224 | 0 | 0 | |
Regionaal Meld- en Coördinatiepunt: regio rijksmiddelen | 1.541 | -1.541 | 0 | |
Aanpak jeugdwerkloosheid: regio rijksmiddelen | 75 | -75 | 0 | |
Trajectbegeleiding (regio): | 123 | -65 | 0 | |
Centrale Leerlingen Registratie (regio): | 274 | -187 | 0 | |
Naar de juiste plek: regio rijksmiddelen, specifieke uitkering in 2022 | 795 | -795 | 0 | |
RMC lokaal: | 207 | 0 | 0 | |
Bibliotheek op Spil: | 1.154 | 0 | 0 | |
Stadsdeelbibliotheekfuncties: | 1.097 | 0 | 0 | |
Bestuursakkoord - Rijke schooldag: structurele middelen | 400 | 0 | 0 | |
LEA, waarvan KN24: € 0,4 miljoen | 689 | 0 | 0 | * |
Aanpak Jeugd en Corona: | 898 | -826 | 0 | * |
Leerlingenvervoer: | 2.924 | -3 | 0 | |
Subsidie Versterken Sociale Basis (Taal en leren): | 5.265 | 0 | 0 | |
Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten | 2.963 | -1 | 0 | * |
Totaal | 31.826 | -14.353 | -51 |