Thema: Bereikbaarheid
Verkeer en vervoer (tv 2.1)
Taakveld uitleg |
---|
Wat willen we bereiken | |
---|---|
1 Veilige mobiliteit | |
Eindhoven wil een veilige stad zijn met zo min mogelijk verkeersongevallen. Het wordt drukker en er komen meer vervoerswijzen bij. Hoewel het onrealistisch lijkt, blijven we streven naar 0 verkeersslachtoffers. Ieder slachtoffer er één te veel. | |
2 Toegankelijke mobiliteit | |
Iedereen moet zich goed kunnen verplaatsen. We willen dat Eindhoven een inclusievere en toegankelijkere stad wordt. We richten de mobiliteit zo in, dat mensen met een beperking mee kunnen doen. | |
3 Duurzame en schone mobiliteit | |
We stimuleren om meer te lopen, fietsen en het gebruik van OV en deelmobiliteit. Voertuigen willen we zo snel mogelijk verschonen, door het faciliteren van voldoende laadinfrastructuur en het doorontwikkelen van milieuzone tot nulemissiezone | |
4 Vlotte mobiliteit | |
We organiseren het vervoer van a naar b zo comfortabel mogelijk. Op de Ring en de radialen faciliteren we doorstroming van auto’s, zodat het verkeer snel om en uit de stad geleid kan worden en er ruimte komt voor lopen, fiets, OV en deelmobiliteit | |
5 Slimme mobiliteit | |
We zijn innovatief en vooruitstrevend met mobiliteit van de toekomst. We geven ruimte aan nieuwe mobiliteitsvormen en willen dat nieuwe technieken en data bijdraagt aan het faciliteren van ontmoetingen. | |
6 Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |
We willen een openbare ruimte die schoon, heel, veilig en toegankelijk is en die mensen stimuleert tot bewegen en ontmoeten. Dit doen we conform het vastgestelde kwaliteitsniveau. | |
7 CO2-reductie mobiliteit | |
Mobiliteit moet schoon zijn. In de klimaatverordening uit 2016 zijn de volgende doelen opgenomen: 55% CO2 reductie in 2030 en 95% in 2050 ten opzichte van 1990. Circulaire samenleving in 2050 en 50% minder primaire grondstoffen in 2030. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal ernstige verkeersongevallen (1) | 102 | 85 | 83 | 74 | 67 | 60 | ||
Auto-intensiteiten in het centrum (3) | 101 | 96 | 95 | 94 | 93 | 92 | ||
Voetganger vriendelijk (3) | 7,4 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8 | 8 | ||
Fiets vriendelijkheid (3) | 7,5 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8,0 | 8,0 | ||
OV vriendelijkheid (3) | 7,0 | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | ||
Aantal fietsers op fietsroutes (4) | 108 | 108 | 110 | 112 | 114 | 116 | ||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) (4) | 104 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 | ||
% duurzaam vervoer in de modal split (5) | 67% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (5) | 1.110 | 2.650 | 2.550 | 2.600 | 2.650 | 2.650 | ||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) (5) | 4.959 | 3.491 | 7.140 | 8.570 | 10.280 | 12.340 | ||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte (6) | 69% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte (6) | 69% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
% bewoners dat vindt dat het in de buurt goed verlicht is (6) | 79% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ≥75% | ||
Basiskwaliteit wegen (6) | - | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels (6) | 95% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Basiskwaliteit schoon en netjes (6) | 94% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ≥90% | ||
Directe CO2-uitstoot Verkeer exclusief auto(snel)wegen cf Klimaatverordening (Kton) (7) | 244 (2021) | 159 | 146 | 132 | 119 | |||
Directe CO2-uitstoot Verkeer exclusief auto(snel)wegen cf ambitie 2030 klimaatmissie (Kton) (7) | 244 (2021) | 174 | 151 | 128 | 104 |
Wat gaan we daar voor doen |
---|
1.1 Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen |
We zetten in op verkeersveiligheidseducatie en verbetering van verkeersveiligheid rondom scholen. Dit doen we onder andere door het verder uitrollen van het Brabants Verkeersveiligheids Label, schoolzones en het stimuleren van het fietsverkeersexamen |
3.1 30 km/u straten in het centrum |
Door zoveel mogelijk het snelheidsregime naar beneden te brengen, wordt meer ruimte gecreëerd voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer, en wordt het aantrekkelijker om via de Ring te rijden. Daarnaast verbeterd het de verkeersveiligheid. |
4.1 Realiseren fietsinfrastructuur |
Veilige en hoogwaardige fietsinfrastructuur is belangrijk om fietsgebruik te stimuleren. Binnen Eindhoven, maar vooral ook tussen Eindhoven, de economische toplocaties en de omliggende gemeenten. |
4.2 Verbeteren kwaliteit HOV |
Een aantrekkelijk OV is veilig, betrouwbaar en comfortabel. Dit doen we o.a. met het uitbreiden van het HOV-netwerk, de planvorming voor een nieuwe OV-terminal (MIRT-verkenning) en het verbeteren van de stations van CS en Strijp S. |
4.3 Vernieuwen verkeerslichten |
Door het vervangen van verouderde verkeerslichten in de stad is het mogelijk om de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming (afhankelijk van de locatie) te verbeteren voor auto, fiets, bus en/of voetganger. |
5.1 Stimuleren laadinfrastructuur |
De aanwezigheid van laadinfrastructuur is een belangrijke overweging bij de aanschaf van een elektrische auto. Om schone mobiliteit zo veel mogelijk te stimuleren zetten we in op een stadsbreed (snel)laadnetwerk. |
6.1 Onderhouden wegen |
We houden de wegen in stand door uitvoering van het onderhoudsprogramma wegen (op basis van inspecties en integrale afstemming met overige beleidsvelden) en dragen met de herinrichtingen bij aan de ambitie om 50 straten te vergroenen. |
6.2 Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels |
We borgen de technische staat, veiligheid en bereikbaarheid door uitvoering van het onderhoudsprogramma bruggen, tunnels en viaducten. In het kader van de Tunnelvisie is er ook speciale aandacht voor sociale veiligheid. |
6.3 Onderhoud openbare verlichting |
We geven uitvoering aan het onderhoudsplan openbare verlichting. We dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen door verlichting te vervangen door LED. |
6.4 Reinigen |
We houden stad schoon en netjes door onder andere vegen van wegen, verwijderen van onkruid en het verwijderen van zwerfvuil. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum (3.1) | 1,4 | 0,9 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) (4.1) | 30,5 | 32 | 32 | 33,5 | 33,5 | 33,5 | ||
Aantal km HOV-busbanen (4.2) | 24 | 30 | 32 | 36 | 40 | |||
Aantal vernieuwde verkeerslichten (per jaar) (4.3) | 154 | 162 | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
Aantal elektrische laadpunten (5.1) | 1.782 | 1.400 | 2.570 | 3.080 | 3.700 | 4.430 | ||
Groot onderhoud wegen (aantal) (6.1) | 11 | 11 | 17 | 11 | 11 | 11 | ||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) (6.2) | 6 | 15 | 6 | 10 | 9 | 8 | ||
Onderhoud openbare verlichting (vervangen aantal armaturen) (6.3) | 1.000 | 2.360 | 2.360 | 2.360 | 2.360 |
In 2024 richten we ons vooral op: | |
• | Masterplan Mobiliteit: vaststellen van het Masterplan Mobiliteit en uitvoering geven aan de actieagenda die zich richt op 2030. Met focus op de mobiliteitstransitie, verschoning van mobiliteit, veilige en toegankelijke mobiliteit. |
---|---|
• | Autoluw centrum: we geven vervolg aan de plannen voor een autoluw centrum. In 2024 gaan we gebiedsgericht verder met de verkeerscirculatie, zodat de (binnen)stad aantrekkelijker wordt en meer plek komt voor stedelijke kwaliteit. |
• | MIRT afspraken: we maken een ontwerp voor HOV4 en leggen dit ontwerp voor aan de Raad. Na goedkeuring in de Raad starten we met een uitwerking van het vervolgontwerpen. We starten met de realisatie van de korte termijn maatregelen A2/N2 (hubs en fietsroutes). |
• | Mobiliteitstransitie: we geven invulling aan de acties om lopen, fietsen en het OV te stimuleren, o.a. door te investeren in fietsparkeren en fietsroutes zoals op de onderdoorgang Beemdstraat/Limburglaan. We ronden de realisatie van HOV3 voor het grootste deel af. |
• | Deelmobiliteit: continueringsaanpak deeltweewielers geeft richting aan de acties voor de komende 2-3 jaar. De vervolgaanpak omvatten naast een goede evaluatie van de bestaande aanpak ook een integrale afstemming, het leren van ervaringen in Eindhoven en elders. |
• | Elektrische mobiliteit: conform het Uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit versnellen we de uitrol van laadinfrastructuur binnen huidige open markt model en zetten we in op het aanhaken op de nieuwe laadpalenconcessie van de provincie. |
• | Verkeersveiligheid: we werken aan een verkeersveiliger Eindhoven met het aanpakken van de belangrijkste verkeersveiligheidsknelpunten, het uitvoeren van de conclusies van de uitwerking Motie 30 en educatie- en gedragsmaatregelen, zoals bij scholen. |
• | Verbeteren toegankelijkheid station Strijp S: samen met ProRail bereiden we plannen voor om station Strijp S zo snel mogelijk toegankelijker en aantrekkelijker te maken. |
• | Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: met het onderhoudsprogramma dragen we bij aan het klimaatadaptief en toegankelijk inrichten van de openbare ruimte. Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden. In 2024 vergroenen we vanuit onderhoud openbare ruimte 14 straten. |
• | Duurzame openbare ruimte: met de inrichting van de openbare ruimte nodigen we uit tot bewegen en ontmoeten en willen we het lopen en fietsen stimuleren. Dit doen we o.a. door het onderhouden van goede loop- en fietsvoorzieningen en het creëren van ontmoetingsplekken. |
• | Afstemming onderhoud op de omgeving: in 2024 evalueren we fase 2 van de pilot bladkorven. We sluiten in 2024 aan op minimaal twee initiatieven op het gebied van zwerfafval. We (ver)plaatsen en vervangen bankjes om ontmoeting te stimuleren. |
• | Verledden openbare Verlichting: we geven een impuls aan het verledden van de openbare verlichting, zodat alle verlichting in 2030 voorzien is van LED. Dit sluit aan bij onze klimaatdoelstelling, waarbij we in 2030 CO2-neutraal willen zijn. |
• | Openbare toiletten: we treden in overleg met ondernemers om bestaande toiletten open te stellen, we verbeteren de informatievoorziening en we bepalen twee locaties voor zelfreinigende toiletten, waarvan we er één in 2024 proberen te realiseren. |
• | Herinrichting parkeerterrein Antoon Coolenlaan: in 2024 gaan we de parkeerplaats Antoon Coolenlaan herinrichten, vergroenen en de oversteekbaarheid van de Antoon Coolenlaan verbeteren, gekoppeld aan het inrichtingsplan Genneper Parken. |
Wat mag het kosten | ||||||
x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 43.207 | 42.097 | 60.029 | 56.815 | 56.743 | 61.622 |
Baten | -8.459 | -3.513 | -3.160 | -2.602 | -2.602 | -2.603 |
Mutatie reserves | -337 | 1.638 | -807 | -408 | -188 | -223 |
Saldo | 34.410 | 40.222 | 56.062 | 53.805 | 53.953 | 58.796 |
Begroting 2024 per categorie |
Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
---|---|---|---|---|
Groot onderhoud en vervanging: wegen, bruggen en tunnels. N.a.v. het raadsvoorstel 'Wegenbeheerplan 2021-2024' is € 2 miljoen gestort in de reserve Eigen Kapitaal. | 5.746 | 0 | 2.000 | * |
Dagelijks onderhoud van de openbare ruimte: repareren plaatselijke bestrating, vervanging borden, vernieuwen markeringen, onderhoud straatmeubilair, preventief onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten, etc. | 8.561 | 0 | 0 | * |
Dagelijks beheer (reinigen): het verwijderen van zwerfafval, onkruid bestrijding, vegen van straten, etc. | 7.216 | 0 | 0 | |
Openbare verlichting: onderhoud en reparatie van lampen, masten en armaturen, inclusief elektriciteitskosten. | 3.321 | 0 | 0 | * |
Onderhoud verkeerslichten inclusief elektriciteitskosten: | 1.147 | 0 | 0 | |
Gladheidsbestrijding: | 1.303 | 0 | 0 | |
Gebruik openbare ruimte: o.a. voor graafwerkzaamheden | 603 | -1.045 | 0 | |
Exploitatieprojecten: openbare ruimte en verkeer. | 4.948 | -556 | -4.392 | * |
Kapitaallasten voor investeringen in openbare ruimte en verkeer: | 7.257 | 0 | 0 | * |
Verkeersveiligheid: smart mobility en doorstroming verkeer | 299 | -150 | 0 | |
Bereikbaarheidsagenda ZOB. KN24: €68.000 voor ongelijkvloerse kruisingen | 1.233 | 0 | 0 | * |
Verkeersbeleid. KN24: € 1.000.000 in saldireserve specifiek voor masterplan mobiliteit | 750 | -7 | 1.000 | * |
Mobiliteitstransitie: fietsmaatregelen | 167 | 0 | 0 | |
Heffing verkooppunten motorbrandstoffen: | 16 | -1.164 | 0 | |
Bestuursakkoord; ontvlechting stedelijke en regionale bereikbaarheid (structureel): | 500 | 0 | 0 | |
Progr organisatie MIRT+ Stationsdistrict: bestuursakkoord: structurele middelen voor mobiliteit, fiets op één, verkeersveiligheid en ring. | 506 | 0 | 0 | * |
Excessieve prijsstijgingen (gemeentebrede stelpost): structureel: € 4,2 miljoen en incidenteel € 1,0 miljoen. | 5.200 | 0 | 0 | * |
Prijsstijgingen energie: stelpost voor beheer en onderhoud: incidenteel € 1,5 miljoen | 1.500 | * | ||
Sparen voor strategische investeringen: stelpost kapitaallasten: € 5,0 miljoen in 2027 | 0 | 0 | 0 | * |
Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten. | 9.337 | -8 | 0 | * |
Stelposten investeringen: voor indexering investeringen, vervangingsinvesteringen en voorbereidingskosten. De stelpost (€1.114.000) is vanaf 2024 geheralloceerd. | 267 | 0 | 0 | * |
Storting in reserve voor exploitatieprojecten: voor openbare ruimte en verkeer. | 0 | 0 | 755 | * |
Overig: | 152 | -230 | -170 | |
Totaal | 60.029 | -3.160 | -807 |