Programma's

3b Bereikbaarheid

Thema: Bereikbaarheid

Verkeer en vervoer (tv 2.1)

Wat gaan we daar voor doen

1.1 Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen

We zetten in op verkeersveiligheidseducatie en verbetering van verkeersveiligheid rondom scholen. Dit doen we onder andere door het verder uitrollen van het Brabants Verkeersveiligheids Label, schoolzones en het stimuleren van het fietsverkeersexamen

3.1 30 km/u straten in het centrum

Door zoveel mogelijk het snelheidsregime naar beneden te brengen, wordt meer ruimte gecreëerd voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer, en wordt het aantrekkelijker om via de Ring te rijden. Daarnaast verbeterd het de verkeersveiligheid.

4.1 Realiseren fietsinfrastructuur

Veilige en hoogwaardige fietsinfrastructuur is belangrijk om fietsgebruik te stimuleren. Binnen Eindhoven, maar vooral ook tussen Eindhoven, de economische toplocaties en de omliggende gemeenten.

4.2 Verbeteren kwaliteit HOV

Een aantrekkelijk OV is veilig, betrouwbaar en comfortabel. Dit doen we o.a. met het uitbreiden van het HOV-netwerk, de planvorming voor een nieuwe OV-terminal (MIRT-verkenning) en het verbeteren van de stations van CS en Strijp S.

4.3 Vernieuwen verkeerslichten

Door het vervangen van verouderde verkeerslichten in de stad is het mogelijk om de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming (afhankelijk van de locatie) te verbeteren voor auto, fiets, bus en/of voetganger.

5.1 Stimuleren laadinfrastructuur

De aanwezigheid van laadinfrastructuur is een belangrijke overweging bij de aanschaf van een elektrische auto. Om schone mobiliteit zo veel mogelijk te stimuleren zetten we in op een stadsbreed (snel)laadnetwerk.

6.1 Onderhouden wegen

We houden de wegen in stand door uitvoering van het onderhoudsprogramma wegen (op basis van inspecties en integrale afstemming met overige beleidsvelden) en dragen met de herinrichtingen bij aan de ambitie om 50 straten te vergroenen.

6.2 Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels

We borgen de technische staat, veiligheid en bereikbaarheid door uitvoering van het onderhoudsprogramma bruggen, tunnels en viaducten. In het kader van de Tunnelvisie is er ook speciale aandacht voor sociale veiligheid.

6.3 Onderhoud openbare verlichting

We geven uitvoering aan het onderhoudsplan openbare verlichting. We dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen door verlichting te vervangen door LED.

6.4 Reinigen

We houden stad schoon en netjes door onder andere vegen van wegen, verwijderen van onkruid en het verwijderen van zwerfvuil.

In 2024 richten we ons vooral op:

Masterplan Mobiliteit: vaststellen van het Masterplan Mobiliteit en uitvoering geven aan de actieagenda die zich richt op 2030. Met focus op de mobiliteitstransitie, verschoning van mobiliteit, veilige en toegankelijke mobiliteit.

Autoluw centrum: we geven vervolg aan de plannen voor een autoluw centrum. In 2024 gaan we gebiedsgericht verder met de verkeerscirculatie, zodat de (binnen)stad aantrekkelijker wordt en meer plek komt voor stedelijke kwaliteit.

MIRT afspraken: we maken een ontwerp voor HOV4 en leggen dit ontwerp voor aan de Raad. Na goedkeuring in de Raad starten we met een uitwerking van het vervolgontwerpen. We starten met de realisatie van de korte termijn maatregelen A2/N2 (hubs en fietsroutes).

Mobiliteitstransitie: we geven invulling aan de acties om lopen, fietsen en het OV te stimuleren, o.a. door te investeren in fietsparkeren en fietsroutes zoals op de onderdoorgang Beemdstraat/Limburglaan. We ronden de realisatie van HOV3 voor het grootste deel af.

Deelmobiliteit: continueringsaanpak deeltweewielers geeft richting aan de acties voor de komende 2-3 jaar. De vervolgaanpak omvatten naast een goede evaluatie van de bestaande aanpak ook een integrale afstemming, het leren van ervaringen in Eindhoven en elders.

Elektrische mobiliteit: conform het Uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit versnellen we de uitrol van laadinfrastructuur binnen huidige open markt model en zetten we in op het aanhaken op de nieuwe laadpalenconcessie van de provincie.

Verkeersveiligheid: we werken aan een verkeersveiliger Eindhoven met het aanpakken van de belangrijkste verkeersveiligheidsknelpunten, het uitvoeren van de conclusies van de uitwerking Motie 30 en educatie- en gedragsmaatregelen, zoals bij scholen.

Verbeteren toegankelijkheid station Strijp S: samen met ProRail bereiden we plannen voor om station Strijp S zo snel mogelijk toegankelijker en aantrekkelijker te maken.

Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: met het onderhoudsprogramma dragen we bij aan het klimaatadaptief en toegankelijk inrichten van de openbare ruimte. Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden. In 2024 vergroenen we vanuit onderhoud openbare ruimte 14 straten.

Duurzame openbare ruimte: met de inrichting van de openbare ruimte nodigen we uit tot bewegen en ontmoeten en willen we het lopen en fietsen stimuleren. Dit doen we o.a. door het onderhouden van goede loop- en fietsvoorzieningen en het creëren van ontmoetingsplekken.

Afstemming onderhoud op de omgeving: in 2024 evalueren we fase 2 van de pilot bladkorven. We sluiten in 2024 aan op minimaal twee initiatieven op het gebied van zwerfafval. We (ver)plaatsen en vervangen bankjes om ontmoeting te stimuleren.

Verledden openbare Verlichting: we geven een impuls aan het verledden van de openbare verlichting, zodat alle verlichting in 2030 voorzien is van LED. Dit sluit aan bij onze klimaatdoelstelling, waarbij we in 2030 CO2-neutraal willen zijn.

Openbare toiletten: we treden in overleg met ondernemers om bestaande toiletten open te stellen, we verbeteren de informatievoorziening en we bepalen twee locaties voor zelfreinigende toiletten, waarvan we er één in 2024 proberen te realiseren.

Herinrichting parkeerterrein Antoon Coolenlaan: in 2024 gaan we de parkeerplaats Antoon Coolenlaan herinrichten, vergroenen en de oversteekbaarheid van de Antoon Coolenlaan verbeteren, gekoppeld aan het inrichtingsplan Genneper Parken.

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Lasten

43.207

42.097

60.029

56.815

56.743

61.622

Baten

-8.459

-3.513

-3.160

-2.602

-2.602

-2.603

Mutatie reserves

-337

1.638

-807

-408

-188

-223

Saldo

34.410

40.222

56.062

53.805

53.953

58.796

Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Groot onderhoud en vervanging: wegen, bruggen en tunnels. N.a.v. het raadsvoorstel 'Wegenbeheerplan 2021-2024' is € 2 miljoen gestort in de reserve Eigen Kapitaal.
KN24: komende jaren wordt de pilot toiletten (€ 0,4 miljoen) gerealiseerd. Jaarlijkse onderhoud € 40.000. Tevens areaalgroei binnenstad (investering): oplopend tot € 0,2 miljoen in 2027

5.746

0

2.000

*

Dagelijks onderhoud van de openbare ruimte: repareren plaatselijke bestrating, vervanging borden, vernieuwen markeringen, onderhoud straatmeubilair, preventief onderhoud aan bruggen, tunnels en viaducten, etc.
KN24: onderhoud voor vergrote binnenstad: oplopend tot € 0,1 miljoen in 2027.

8.561

0

0

*

Dagelijks beheer (reinigen): het verwijderen van zwerfafval, onkruid bestrijding, vegen van straten, etc.

7.216

0

0

Openbare verlichting: onderhoud en reparatie van lampen, masten en armaturen, inclusief elektriciteitskosten.

3.321

0

0

*

Onderhoud verkeerslichten inclusief elektriciteitskosten:

1.147

0

0

Gladheidsbestrijding:

1.303

0

0

Gebruik openbare ruimte: o.a. voor graafwerkzaamheden

603

-1.045

0

Exploitatieprojecten: openbare ruimte en verkeer.  
KN24: o.a. vervanging verlichting door LED (€ 680.000 (2024), €680.000 (2025) en € 340.000 (2026).

4.948

-556

-4.392

*

Kapitaallasten voor investeringen in openbare ruimte en verkeer:

7.257

0

0

*

Verkeersveiligheid: smart mobility en doorstroming verkeer

299

-150

0

Bereikbaarheidsagenda ZOB. KN24: €68.000 voor ongelijkvloerse kruisingen

1.233

0

0

*

Verkeersbeleid. KN24: € 1.000.000 in saldireserve specifiek voor masterplan mobiliteit

750

-7

1.000

*

Mobiliteitstransitie: fietsmaatregelen

167

0

0

Heffing verkooppunten motorbrandstoffen:

16

-1.164

0

Bestuursakkoord; ontvlechting stedelijke en regionale bereikbaarheid (structureel):

500

0

0

Progr organisatie MIRT+ Stationsdistrict: bestuursakkoord: structurele middelen voor mobiliteit, fiets op één, verkeersveiligheid en ring.  
KN24: stelpost strategische investeringen (€ 0,13 miljoen structureel)

506

0

0

*

Excessieve prijsstijgingen (gemeentebrede stelpost): structureel: € 4,2 miljoen en incidenteel € 1,0 miljoen.

5.200

0

0

*

Prijsstijgingen energie: stelpost voor beheer en onderhoud: incidenteel € 1,5 miljoen

1.500

*

Sparen voor strategische investeringen: stelpost kapitaallasten: € 5,0 miljoen in 2027

0

0

0

*

Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten.  
KN24: € 0,7 miljoen voor voortzetting aflopende fte's

9.337

-8

0

*

Stelposten investeringen: voor indexering investeringen, vervangingsinvesteringen en voorbereidingskosten. De stelpost (€1.114.000) is vanaf 2024 geheralloceerd.

267

0

0

*

Storting in reserve voor exploitatieprojecten: voor openbare ruimte en verkeer.  
KN24: o.a. vervanging verlichting door LED: storting in reserve: € 680.000 in 2024 en 2025 en € 340.000 in 2026.

0

0

755

*

Overig:

152

-230

-170

Totaal

60.029

-3.160

-807

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2023 23:13:56 met de export van 09/28/2023 23:02:23