Thema: Werk en inkomen
Inkomensregelingen (tv 6.3)
Taakveld uitleg |
---|
Wat willen we bereiken | |
---|---|
1 Verstrekken van uitkeringen aan inwoners vanuit de omgekeerde toets gedachte | |
Wanneer inwoners recht hebben op een uitkering, zorgen we voor een zorgvuldig proces vanuit maatwerk en vertrouwen, en starten snel de ondersteuning richting werk op. | |
2 Bestrijding van armoede | |
Samen met publiek-private partners in de stad werken we samen om armoede en schulden te voorkomen en waar nodig te bestrijden. | |
3 Afname schuldenproblematiek | |
We voorkomen zoveel mogelijk dat inwoners in de financiële problemen komen. Wanneer dat toch gebeurt, dan zorgen we ervoor dat zij sneller geholpen worden en duurzaam schuldenvrij zijn. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal verstrekte uitkeringen Participatiewet (1) | 6.231 | 6.077 | 6.324 | 6.324 | 6.324 | 6.324 | ||
Instroom uitkeringen Participatiewet (1) | 1.170 | 1.364 | 1.364 | 1.364 | 1.364 | 1.364 | ||
Ratio instroom/uitstroom Participatiewet (1) | 0,94 | 0,96 | 0,98 | 0,98 | 0,98 | 0,98 | ||
% huishoudens met een inkomen tot 101% van het sociaal inkomen in het voorgaande jaar (2) | 8,3% | 8,1% | 8,1% | 8.1% | 8,1% | 8,1% |
Wat gaan we daar voor doen |
---|
1.1 Kwalitatieve uitvoering van bijstand(saanvragen) vanuit de omgekeerde toets gedachte, van instroom tot debiteurenbeleid |
Onze dienstverlening is gebaseerd op maatwerk en vertrouwen. We zorgen voor een goede bijstandsdienstverlening en een goede verbinding met armoede en schulden. Daarnaast worden inwoners goed en snel ondersteund bij het vinden van werk. |
2.1 Inwoners met financiële belemmeringen kunnen toch maatschappelijk deelnemen |
We vergroten de toegankelijkheid van minimaregelingen, en werken aan het structureel doorbreken van armoede door meedoen voorop te stellen. |
3.1 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen (vroegsignalering) |
Door in te zetten op vroegsignalering in samenwerking met onze ketenpartners zijn we in staat om onze inwoners met beginnende betaalproblemen sneller te vinden en te ondersteunen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal huishoudens dat de Meedoenbijdrage ontvangt (2.1) | 95% | 16200 | 16.500 | 16.500 | 16.500 | 16.500 | ||
Aantal inwoners dat de Individuele Inkomenstoeslag ontvangt (2.1) | 4.010 | 4400 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | ||
Aantal inwoners met een verstrekking bijzondere bijstand (exclusief bewindvoering) (2.1) | 2.160 | n.t.b. | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | ||
Aantal benaderde inwoners d.m.v. vroegsignalering (3.1) | 13.213 | 8.500 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Aantal huishoudens in budgetbeheer (3.1) | 506 | 620 | 600 | 650 | 700 | 750 | ||
Gemiddelde schuldenlast bij start schulddienstverlening (3.1) | 161.000 | 55.000 | 45.000 | 43.000 | 40.000 | 38.000 | ||
Aantal inwoners in beschermingsbewind (3.1) | 2.850 | 2.550 | 2.700 | 2.600 | 2.500 | 2.450 |
In 2024 richten we ons vooral op: | |
• | Borgen van de bestaanszekerheid: we willen er zijn voor onze inwoners met een laag inkomen zodat zij kunnen rondkomen via zowel preventieve als curatieve maatregelen en het structureel doorbreken van armoede. |
---|---|
• | Versterken duurzame bestaanszekerheid: inzet op het verminderen van langdurige- en jeugdwerkeloosheid. Dit is een ambitieuze doelstelling waarbij we niet volledig vooruit kunnen lopen op de haalbaarheid van deze ambitie. |
• | Herijken van de armoederegeling: in het bestuursakkoord is als ambitie opgenomen dat we gaan onderzoeken of we de armoederegelingen moeten herijken of vereenvoudigen in relatie tot de levenskosten. In 2024 vindt de besluitvorming en start van de uitvoering hiervan plaats. |
• | Voortzetten van onze dienstverlening armoede en schulden: we zetten onze dienstverlening voort en verbeteren tevens waar nodig o.a. vroegsignalering, schuldhulpverlening en nazorg. We zorgen dat er een passend aanbod is. |
• | Hoge bereik van de meedoenbijdrage behouden: i.v.m. het koppelen van de energietoeslag aan de meedoenbijdrage in 2022 is het bereik van de meedoenbijdrage gestegen. Dit hoge bereik willen we blijven behouden door in te blijven zetten op communicatie. |
• | Evalueren armoede beleidsplan en opstellen van nieuw beleidsplan Armoede en Schulden: om een breder perspectief te krijgen op het effect van ons armoedebeleid en onze schuldenaanpak evalueren we het beleidsplan Armoede en Schulden. Door deze evaluatie kunnen we de effectiviteit van onze inspanningen beoordelen en waar nodig bijstellen |
• | Bieden van een goed vangnet: we zorgen ervoor dat inwoners snel en rechtmatig een uitkering ontvangen zodat het sociaal inkomen geborgd is. Daarbij houden we altijd in het vizier dat we inwoners een duurzaam toekomstperspectief willen bieden. |
• | Een mensgerichte benadering: we gaan de hardvochtige effecten van de Participatiewet tegen. We gaan daarbij zoveel mogelijk vooruit lopen op de verruimingsmogelijkheden die de Participatiewet biedt. We staan naast onze inwoners en gebruiken hierbij de omgekeerde toets. |
• | Naleving: we zorgen ervoor dat de bijstandsuitkering rechtmatig wordt verstrekt. Daarbij is een goede voorlichting cruciaal. We handhaven als sprake is van fraude maar zijn ervan bewust dat inwoners onbedoelde en onbewuste fouten kunnen maken. |
• | Buffer energie: gebleken is dat het Rijk met een compensatie komt voor de gestegen prijzen. De reserve van de energiemiddelen zetten we daarom in voor het verbeteren van duurzame bestaanszekerheid. |
Wat mag het kosten | ||||||
x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 159.287 | 147.825 | 158.255 | 156.371 | 156.029 | 156.003 |
Baten | -107.986 | -124.127 | -125.085 | -124.852 | -124.852 | -124.852 |
Mutatie reserves | -1.067 | 0 | 5.250 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 50.234 | 23.698 | 38.420 | 31.519 | 31.177 | 31.151 |
Begroting 2024 per categorie |
Toelichting taken | Lasten | Baten | Reserve | |
---|---|---|---|---|
Inkomensregelingen Participatiewet (BUIG): bijstandsuitkeringen | 122.984 | -124.655 | 0 | * |
Bijzondere Bijstandsvoorzieningen (armoederegelingen): | 18.158 | -275 | 0 | * |
Uitvoering beleidsplan armoede & schuld: | 847 | 0 | 0 | |
Schulddienstverlening: | 154 | -130 | 0 | |
Kwijtschelden gemeentelijke belastingen: met name afvalstoffenheffing | 1.590 | 0 | 0 | |
Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten | 13.561 | -25 | 0 | * |
Bestuursakkoord: structurele middelen voor armoede, energiearmoede, gratis OV | 500 | 0 | 0 | |
KN24: Verbeterinitiatieven sociaal domein: € 2,75 miljoen storting in saldireserve en € 0,15 miljoen structureel. Buffer energie (€ 2,5 miljoen, gestort in saldireserve). | 150 | 0 | 5.250 | * |
Individuele studietoeslag: | 311 | 0 | 0 | |
Totaal | 158.255 | -125.085 | 5.250 |