Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening). Deze taken kunnen zijn georganiseerd in specifieke wijkteams, gemeentelijk loketten of centra voor jeugd in gezin.
praktijkondersteuner huisarts voor jeugd (POH Jeugd, inclusief de begeleidingstrajecten verricht door de POH jeugd);
aanpak Veilig Thuis, aanpak huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling: toegangstaken en doorverwijzingen;
ondersteuning die in opdracht van een gemeente wordt uitgevoerd door een JGZ-uitvoerder;
alle activiteiten in het preventief justitieel kader die worden uitgevoerd door het wijkteam, een aanbieder of een gecertificeerde instelling zoals advies, casusregie, het doen van een crisisinterventie of onderzoeken van een zorgmelding net als de toeleiding naar gesloten jeugdzorg en de productcodes iJw 49 preventief justitieel kader.
Tot dit taakveld behoren niet:
hulp- en dienstverlening van de wijkteams met het karakter van maatwerkdienstverlening WMO hoort thuis op één van de taakvelden 6.71a tot en met 6.71d;
dienstverlening van de wijkteams verleend vanuit het basistakenpakket JGZ, ook als dit deel uit maakt van een Centrum voor Jeugd en Gezin.
hulp- en dienstverlening met een maatwerkkarakter na doorverwijzing van wijkteams Centra voor Jeugd en Gezin of een praktijkondersteuners horen thuis onder één van de taakvelden 6.72a tot en met 6.72d.
Wat willen we bereiken
1 De samenredzaamheid vergroten
WIJeindhoven ondersteunt inwoners die zelf geen oplossingen kunnen vinden in het eigen netwerk of sociale basis bij hun hulpvraag.
% inwoners dat duurzaam wordt afgeschaald van 2e naar 1e lijn (1)
nnb
40%
40%
40%
40%
40%
Toelichting cijfers:
Toelichting indicator:
We meten de actieve indicaties op peildatum 01-01-2023 en bij dezelfde BSN-nummers de actieve indicaties op peildatum 01-01-2024. Daar waar geen actieve indicatie is, gaan we uit van duurzame uitstroom. afschalen = van 2e lijn naar 1e of 0e lijn. uitstroom = na het aflopen van de beschikking, geen enkele beschikking voor aanvullende 2e lijns zorg meer duurzaam = > 1 jaar Het uitgangspunt is dat door het inzetten van ondersteuning in de 2e lijn vooraf gestelde doelen worden behaald. Na het inzetten van de 2e lijnsondersteuning schalen we - daar waar mogelijk en nog nodig- af naar de 1e lijn waarna Stichting WIJeindhoven de ondersteuning overneemt en bestendigd, of waarna de inwoner het op eigen kracht verder kan en geen ondersteuning meer nodig heeft. De inwoner behoudt de verworven zelfredzaamheid. Het gaat hier om de ondersteuning in het kader van de Wmo en de Jeugdwet, niet beschermd wonen of maatschappelijke opvang.
Motivatie keuze:
In de Visie WIJeindhoven spreken wij over de beweging 2- 1- 0. Met deze cijfers willen we inzicht geven in de beweging om zoveel mogelijk in het normale leven, laagdrempelig op te lossen. Het uitgangspunt is dat door het inzetten van aanvullende ondersteuning in de 2e lijn vooraf gestelde doelen worden behaald. Na het inzetten van de 2e lijnsondersteuning schalen we - daar waar mogelijk - af naar de 1e lijn waarna Stichting WIJeindhoven de ondersteuning overneemt, of waarna de inwoner het op eigen kracht verder kan en geen of minder ondersteuning meer nodig heeft. De inwoner behoudt de verworven zelfredzaamheid.
Bron:
Suite
Bron type:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
Wat gaan we daar voor doen
1.1 Verwijzen naar en/of bieden van passende ondersteuning in de sociale basis, 1e lijn of 2e lijn
We kijken naar passende oplossingen in het eigen netwerk of sociale basis en WIJeindhoven begeleidt waar nodig. Aanvullende ondersteuning wordt zo snel als mogelijk ingezet als de reeds geboden ondersteuning niet toereikend of passend is.
1.2 Kwalitatief goede en effectieve hulp
WIJeindhoven ondersteunt de inwoner zo passend mogelijk. Zij helpen de inwoner om zich beter te kunnen redden.
Prestatieindicatoren
Realisatie 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Totaal dossiers (1.1)
22.969
25.000
25.000
25.000
26.000
26.000
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
Gemiddelde caseload per generalist = 75 Fte bij Stichting WIJeindhoven in 2020 = 305
Dossiers in de caseload betreft inwoners waar actief contact (1 of meer keer) mee is gedurende het jaar.
Motivatie keuze:
Inzicht in de caseload van Stichting WIJeindhoven. Bij de oprichting van de generalistenteams is middels de MKBA een inschatting gemaakt van de totale caseload (het totaal aantal inwoners dat ondersteund wordt door de generalisten). Deze indicator geeft inzicht in de ontwikkeling van het totale klantenbestand van stichting WIJeindhoven. Een forse stijging of daling in het aantal dossier kan aanleiding zijn om de subsidie aan te passen. Vanwege de uitbreiding van taken, de verandering van taken (AVE, Mono-Mulit) en de totale verzwaring van het takenpakket (Jeugdbescherming, Veilig Thuis, corona, toeslagenaffaire) wordt onderzocht of een nieuwe MKBA nodig is voor een nieuw beeld van de werkdruk en daarbij noodzakelijke formatie.
Bron:
WIJ-portaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners doorverwezen naar sociale basis door Stichting WIJeindhoven (afschaling) (1.1)
19%
19%
19%
19%
20%
20%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
Deze indicator geeft weer hoeveel inwoners door de generalisten van Stichting WIJeindhoven worden doorverwezen naar de de sociale basis. De indicator geeft relatief weer hoeveel ondersteuningsvragen worden geregistreerd als opgepakt door ‘eigen kracht’, ‘samenkracht’ of ‘sociale basis’. Het gaat om ondersteuningsvragen die onder begeleiding staan van een generalist.
Motivatie keuze:
We versterken de sociale basis met de visie dat een stevige en krachtige sociale basis, die er is voor iedereen, de behoefte aan inzet van de generalistenteams en van specialisten in de tweede lijn vermindert. Doel is dat aanbod in de sociale basis steeds vaker kan worden ingezet als alternatief waardoor een verwijzing naar 2e lijnsondersteuning kan worden voorkomen. Stichting WIJeindhoven heeft de opdracht om waar mogelijk ondersteuningsvragen van inwoners op te pakken door in te zetten op eigen kracht en samenkracht in de sociale basis. Deze indicator geeft weer hoeveel van de inwoners door WIJeindhoven worden doorverwezen naar de sociale basis omdat daar de passende ondersteuning geboden kan worden. Daarmee geeft de indicator inzicht in hoeverre Stichting WIJeindhoven erin slaagt om vragen van inwoners op te pakken in de sociale basis.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat wordt doorverwezen naar de 2e lijn (1.1)
37,8%
48%
45%
45%
45%
45%
Toelichting cijfers:
Er is lagere doorverwijzing dan begroot. Bij jaarrekening over 2023 moet worden gekeken of deze beweging zich doorzet
Toelichting indicator:
het aantal vragen rondom Wmo en Jeugd wat binnenkomt bij Stichting WIJeindhoven en wordt doorgestuurd naar het servicebureau voor een beoordeling van de 2e lijns voorziening. het aantal unieke clienten, niet herindicaties
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven biedt of verwijst naar passende ondersteuning. Wanneer de sociale basis en de eigen ondersteuning onvoldoende oplossing bieden wordt doorverwezen naar de 2e lijn. Door kwalitatief goede ondersteuning in de sociale basis en bij Stichting WIJeindhoven te organiseren, wordt de noodzaak tot inzet van 2e lijnsondersteuning kleiner. We zetten in op het versterken van de sociale basis, en verbetering van de kwaliteit bij Stichting WIJeindhoven. Dit moet leidt tot een daling in de verwijzingen naar de 2e lijn.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat eerstelijnsondersteuning Wmo ontvangt t.o.v. het totaal aantal inwoners 18+ (1.1)
3,5%
5,3%
5,4%
5,4%
5,4%
5,4%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
2021: casussen behandeld zonder aanvullende 2e lijnszorg door WIJeindhoven: 2021:volwassenen 18+ (CBS): % dat eerstelijns ondersteuning 18+ ontvangt tov alle volwassenen:
Motivatie keuze:
we maken inzicht hiermee inzichtelijk dat de inzet van WIJeindhoven passend en adequaat is en dat aanvullende 2e lijns hulp kan worden voorkomen.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% jeugdigen dat eerstelijnsondersteuning Jeugd ontvangt t.o.v. alle jeugdigen (1.1)
nnb
12%
12%
12%
12%
12%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
2019: casussen opgepakt door Stichting Wijeindhoven: 3368 2019: jeugd 0-18 (CBS): 39.817 % dat eerstelijns ondersteuning jeugd ontvangt tov alle jeugdigen: 8,5%
Motivatie keuze:
de begeleiding die Stichting WIJeindhoven biedt is laagdrempelig beschikbaar. Wanneer ondersteuning snel en doelmatig wordt geboden, kan het opschalen naar duurdere ondersteuning in de 2e lijn worden voorkomen. We maken inzichtelijk welk percentage jeugdigen volledig door Stichting WIJeindhoven wordt ondersteund. Op termijn zien we de verhouding tussen eerste en tweede lijn en of een stijging in de eerste lijn ook leidt tot een daling in de tweede lijn.
Bron:
WIJportaal, Suite
Type bron:
registratie
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% nieuwe meldingen dat door Stichting WIJeindhoven direct wordt afgehandeld door verwijzing naar sociale basis (1.1)
29%
30%
30%
35%
35%
35%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
Deze indicator geeft weer hoeveel nieuwe meldingen bij Stichting WIJeindhoven niet hoeven te leiden tot eerstelijns of tweedelijnsondersteuning. De indicator geeft relatief weer hoeveel meldingen van alle nieuwe meldingen die binnenkomen bij Stichting WIJeindhoven worden geregistreerd als ‘eigen kracht’, ‘samenkracht’, ‘sociale basis’. Deze meldingen worden opgepakt in de sociale basis en leiden derhalve niet tot een keukentafelgesprek, eerstelijns of tweedelijns ondersteuning. Meldingen van inwoners die al ondersteuning ontvangen van een generalist, worden hierin niet meegenomen. Zie daarvoor de indicator ‘% inwoners doorverwezen naar de sociale basis door WIJeindhoven’.
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven heeft de opdracht om waar mogelijk ondersteuningsvragen van inwoners op te pakken door in te zetten op eigen kracht en samenkracht in de sociale basis. In onze visie spreken we over de beweging van 2 naar 1 naar 0, met het uitgangspunt dat wanneer we de sociale basis versterken, de inzet van de oplossingen in de sociale basis laagdrempelig en eenvoudig te bereiken zijn voor inwoners. Deze indicator geeft weer hoeveel van de meldingen niet leiden tot eerstelijns of tweedelijns ondersteuning, omdat er een passend alternatief in de sociale basis beschikbaar is. Het verwijzen naar de sociale basis is niet een doel op zich. De beschikbare ondersteuning moet passend en doelmatig zijn. Wanneer weinig verwijzingen in de sociale basis mogelijk zijn, geeft deze indicator ook ruimte voor gesprek over eventuele uitbreiding van voorzieningen in de sociale basis, waar het nu aan ontbreekt.
Bron:
Kwartaalrapportage WIJeindhoven (WIJ-portal)
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
Inwonerstevredenheid eerste lijn (1.2)
82%
70%
72%
74%
75%
75%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
In het clientervaringsonderzoek krijgt de inwoner de mogelijkheid om haar mening te geven over de inzet van Stichting WIJeindhoven. De inzet moet van meerwaarde zijn in het leven en de ontwikkeling van de inwoner. De 7 kernwaarden die door middel van het traject 'verbeterde toegang' zijn vastgesteld vomen de basis van een goede relatie waarin met vanuit vertouwen samen onderzoek welke mogelijkheden er zijn, de stichting en haar medewerkers laagdrempelig bereikbaar en toegankelijk zijn en er duidelijkheid wordt geboden en met respect gecommuniceerd. Deze kernwaarden leiden onder andere tot een hogere inwonerstevredenheid.
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven zet zich in, op de brede onderwerpen van het sociaal domein. De integrale inzet leidt tot een verandering in het functioneren van de inwoner. Het uitgangpunt dat wij hanteren is als volgt: als de generalist snel (wachttijden), adequaat (juiste hulp) en duidelijk (rechten en plichten) handelt, is de inwoner tevreden en ervaart verbetering in het functioneren. Stichting WIJeindhoven biedt ondersteuning in de eerste lijn en geeft laagdrempelig advies aan inwoners zodat zij snel en doelmatig naar de juiste vorm van ondersteuning worden geleid. Het percentage inwoners dat zeer tevreden of tevreden is met de ondersteuning die door Stichting WIJeindhoven is geboden in het voorgaande jaar geeft ons inzichten in de wijze waarop de inzet van WIJeindhoven wordt gewaardeerd.
Bron:
clientervaringsonderzoek gemeente Eindhoven en inwonerservaringsonderzoek Stichting WIJeindhoven
Type bron:
enquête
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat zich door de ondersteuning beter kan redden (1.2)
nnb
63%
65%
65%
65%
65%
Toelichting cijfers:
--
Toelichting indicator:
% inwoners dat zich door de ondersteuning van Stichting WIJeindhoven beter kan redden. In het clientervaringsonderzoek wordt uitgevraagd in hoeverre een inwoner zich beter kan redden door de ondersteuning die is geboden. We maken gebruik van percentage inwoners dat het hier volledig mee eens of mee eens is. Inwoners die zich enigszins beter kunnen redden, maar nog niet zelfstandig functioneren blijken vaker aan te geven dat zij zich (volledig) niet beter kunnen redden. De ervaring en beleving van de inwoner is leidend.
Motivatie keuze:
Hiermee meten we de resultaten van de inzet van ondersteuning door Stichting WIJeindhoven
Bron:
cliëntervaringsonderzoek
Type bron:
enquête
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
In 2024 richten we ons vooral op:
•
Vereenvoudiging Sociaal Domein: gezamenlijk met WIJeindhoven en Ergon werken we aan het vereenvoudigen van de organisatie van het Sociaal Domein voor de inwoner. Alle activiteiten worden getoetst aan de 'Sociale 7'. In 2024 komen we tot verschillende inrichtingsscenario’s.
•
Integrale Gezondheid: WIJeindhoven werkt mee om Eindhoven een stapje gezonder te maken. Ze nemen deel aan projecten voor (mentale) gezondheid, leefomgeving en Welzijn op Recept.
•
Bestaanszekerheid: we zien inwoners in de stad met financiële zorgen die gepaard gaan met mentale problemen. WIJeindhoven vraagt hier aandacht voor door in te zetten op bestaanszekerheid voor inwoners. Hiervoor is een integrale aanpak nodig.
•
Werk en Inkomen: WIJeindhoven neemt deel in de netwerksamenwerking om inwoners zo goed en snel mogelijk te begeleiden naar passend werk. Er wordt gekeken naar de kansen op de arbeidsmarkt.
Wat mag het kosten
x € 1.000
Realisatie 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Lasten
33.881
39.840
43.268
43.267
41.101
41.101
Baten
-92
0
0
0
0
0
Mutatie reserves
-1.890
0
0
0
0
0
Saldo
31.899
39.840
43.268
43.267
41.101
41.101
Begroting 2024 per categorie
Lasten
2024
Baten
2024
Mutatie reserves
2024
Personeelslasten
508
Uitkering uit gemeentefonds
0
Toevoeging reserves
0
Kapitaallasten
0
Overige rijksbijdragen
0
Onttrekking reserves
0
Goederen en diensten
0
Belastingen en heffingen
0
Subsidies en overdrachten
42.403
Goederen en diensten
0
Verr. overhead en app.kst.
357
Overige overdrachten
0
Toevoegingen voorzieningen
0
Overig
0
Overig
0
Totaal lasten
43.268
Totaal baten
0
Mutatie reserves
0
Toelichting taken
Lasten
Baten
Reserve
Subsidie Stichting WIJeindhoven: voor inwoners eerstelijnsondersteuning op o.a. de leefgebieden armoede en schulden, werk, jeugd en maatschappelijke ondersteuning. Inclusief versterken toegang jeugdigen en gezinnen (uit extra rijksmiddelen en jeugd).
35.767
0
0
*
Veilig Thuis: meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderen-mishandeling.