Programma's

6 Organisatie

Thema: Bestuur en Dienstverlening

Burgerzaken (tv 0.2)

Wat gaan we daar voor doen

1.1 Nakomen van de servicenormen t.a.v. wachttijd

We willen helder zijn in wat de inwoner van ons aan dienstverlening kan verwachten. Daarnaast willen we duidelijk communiceren hoe goed we presteren op de gemaakte servicenormen.

1.2 Zoveel mogelijk een antwoord in het eerste klantcontact

Voor professionele dienstverlening is het van belang dat inwoners zoveel mogelijk in het 1e klantcontact antwoord krijgen op hun vraag. We hebben de focus gericht op first contact fix. Het gaat over het in 1 keer goed afhandelen van een vraag.

1.3 Correcte basisregistraties (BRP, BAG)

De BRP en BAG zijn belangrijke onderdelen van het stelsel van basisregistraties. Deze registraties zijn essentieel voor een goede dienstverlening van de gemeente.

2.1 Aanbieden en uitbreiden digitale dienstverlening

Met de komst van de nieuwe telefonieplatform in 2024 willen we omnichannel verder vorm geven, zodat een inwoner via nog meer kanalen in contact kan komen en interactie kan hebben met de gemeente,

In 2024 richten we ons vooral op:

Implementatie telefoniecentrale: we zijn een aanbestedingsprocedure begonnen in VNG-verband, voor de vervanging van de telefooncentrale. De gemeente gaat dan beschikken over modernere techniek en meer mogelijkheden.

Continueren opleidingsplan Burgerzaken: in de sector van Burgerzaken is sprake van uitzonderlijke personeelskrapte. Een krapte die niet zomaar zal verdwijnen of eenvoudig kan worden opgelost,

Klantreizen: we willen toewerken naar een ervaring voor inwoners die uniformiteit en duidelijkheid uitstraalt, waarbij we als 1 gemeente worden ervaren, samenwerkend vanuit een gemeenschappelijke standaard met inachtneming van de menselijke maat.

Wat mag het kosten

x € 1.000

Realisatie
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Lasten

10.539

10.085

12.853

12.514

12.767

13.081

Baten

-4.346

-3.552

-5.475

-6.178

-6.586

-7.125

Mutatie reserves

-362

-57

-20

479

479

479

Saldo

5.831

6.476

7.358

6.815

6.660

6.435

Toelichting taken

Lasten

Baten

Reserve

Reisdocumenten: legesopbrengsten en afdrachten aan het Rijk voor paspoorten en identiteitskaarten. Deze worden jaarlijks geactualiseerd aan de hand van de vervangingsvraag die fluctueert (bijv. door de verlenging geldigheidsduur van 5 naar 10 jaar in 2014). De legesopbrengsten stijgen in 2027 tot € 3,8 miljoen, de afdrachten aan het Rijk nemen echter recht evenredig toe tot € 2,1 miljoen.

1.314

-2.416

0

*

Rijbewijzen: legesopbrengsten en afdrachten aan het Rijk

252

-1.000

0

Huwelijken: legesopbrengsten en kosten van de o.a. de Babsen.

18

-232

0

Verstrekkingen Basisregistratie Personen: uittreksels BRP

0

-225

0

Overige verstrekkingen Burgerzaken: legesopbrengsten en afdrachten aan het Rijk legalisatie handtekeningen, verklaringen omtrent gedrag en de uittreksels burgerlijke stand.

73

-290

0

Naturalisaties: legesopbrengsten en de lasten de afdrachten aan het Rijk

436

-593

0

Registratie Niet-Ingezetenen:

70

-521

0

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit:

28

-35

0

Verkiezingen: voor de organisatie van de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2024. De kosten worden verrekend met de reserve Burgerzaken.

877

0

-20

Personeelslasten: doorbelaste apparaats-/ personeelskosten.
KN24: met name voortzetten aflopende fte's voor burgerzaken (€ 0,7 miljoen in 2024).

9.200

-154

0

*

Kapitaallasten:

15

0

0

Overig: docudistri, persoonsinformatiesysteem PIV4U en het Klantgeleidingssysteem.

570

-9

0

Totaal

12.853

-5.475

-20

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2023 23:13:56 met de export van 09/28/2023 23:02:23